Door tennisballen met zo’n 150 km per uur te laten knallen tegen twee enorme klankkasten, maakt Philip Vermeulen de meest funky ritmes en strakke beats. Zijn indrukwekkende installatie Boem BOem is voor het eerst in een museum te ervaren: in Voorlinden knalt Vermeulen op 11 en 12 februari en van 18 februari tot en met 5 maart 2023 zijn denderende tennisballeninstrument af. De performances zijn kort – zo’n 10 minuten –, maar oorverdovend mooi en onvergetelijk intens.
11 februari - 5 maart 2023
Boem BOem is een percussie-instrument van monumentale proporties. De akoestische installatie bestaat uit twee opgevoerde tennisbalmachines die een stroom ballen met een meedogenloze snelheid wegknalt tegen twee houten klankkasten. In die voortstuwende kracht knallen de tennisballen terug naar opvangdoeken die de tennisballen weer terugleiden naar de schietmachines, klaar voor een nieuwe ronde. Met Boem BOem laat Philip Vermeulen verschillende speelse composities horen – van herkenbare schlagerhits tot eigen funky ritmes – die weerkaatsen in de ruimte en die je voelt in je lichaam. Hij speelt daarbij met het spanningsveld tussen verleiding en angst, met de instinctieve drang tot zelfbehoud én zelfvernietiging. Je kunt aan de zijkant staan of juist tussen de vuurlinies van de twee tennisbalmachines. Daar kun je het geweld en het geknal van de tennisballen het meest intens ervaren.
Philip Vermeulen: ‘Met Boem BOem ga je iets meemaken wat je nog nooit hebt gehoord, hebt gezien of hebt geroken, want ik schiet de tennisballen zo hard weg dat ze bijna wegsmelten.’
Samengesmolten sensaties
Met zijn grootschalige installaties manipuleert Philip Vermeulen licht, geluid en beweging en onderzoekt hij hoe je psychologisch daarop reageert. Zijn ‘hypersculpturen’ passen in de traditie van de experimentele kinetische kunst. Vermeulen studeerde in 2017 summa cum laude af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag met Boem BOem, De titel van het werk baseerde hij op het klankgedicht Boem Paukeslag van de Vlaamse dichter Paul van Ostaijen. Met deze Physical Rhythm Machine gooide hij vervolgens hoge ogen op festivals als CTM in Halle Am Berghain, Berlijn en Mapping Festival Genève. In 2020 werd hij door Suzanne Swarts, directeur museum Voorlinden, voorgedragen voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. ‘In zijn meeslepende installaties prikkelt hij met geluid, licht en beweging alle zintuigen. In ieder werk laat hij opnieuw met groot gemak wetenschap, technologie, beeldende kunst en theater versmelten tot onvergetelijke sensaties.’
Directeur Suzanne Swarts: ‘Boem BOem is enorm intens, een tikje beangstigend, hypnotiserend en tegelijk heel bevrijdend. Dit wíl je meemaken! Ik zag het bij Philips afstuderen en was gelijk verkocht.’
Veiligheidsmaatregelen
– Kinderen onder de 12 jaar zijn alleen toegestaan onder begeleiding van een volwassene.
– Houd kleine kinderen aan de hand.
– Volg altijd de instructies van onze medewerkers.
– Blijf in de aangewezen vakken (let op: een bal kan incidenteel afwijken).
– Gebruik gehoorbescherming indien gewenst.
Beelden: Marleen Sleeuwits