In nauwe samenwerking met de opdrachtgever ontwierp Kraaijvanger Architects een museumgebouw dat in alle opzichten dienend is aan de kunst. De langwerpige grondvorm bestaat uit wanden van natuursteen en transparant glas. Daardoor wanen bezoekers zich in een groot deel van het museum midden in de natuur.
Daglicht
De zalen worden verlicht met daglicht, dat de kunstwerken tot leven brengt. Het kenmerkende licht van de Hollandse kust valt dankzij ingenieus afgesneden buisjes gedoseerd naar binnen. Een velum en transparant glasdak, waarin indirect led-licht is opgenomen, zorgt ervoor dat zowel op minder zonnige dagen als bij avond de kunstwerken zo natuurlijk mogelijk worden verlicht.
Driedeling
Het interieur bestaat uit een twintigtal zalen, auditorium, bibliotheek, prentenkabinet, educatieve ruimte, restauratieatelier en museumshop. Het interieur kent een driedeling die het museale programma volgt: collectiepresentaties (1), wisselende tentoonstellingen (2) en permanente in situ-werken (3).
Bibliotheek
Over iedere kunstenaar die je in de tentoonstellingszalen tegenkomt, is in de bibliotheek meer informatie te vinden. Van plint tot plafond is de ruimte gevuld met boeken over de kunstenaars in onze collectie – van antiquarische tot recente uitgaven.
In de vitrines tussen de boekenplanken worden kunstenaarsboeken getoond, gemaakt door toonaangevende kunstenaars. Vaak zijn ze gemaakt met behulp van bijzondere technieken en materialen. Voorlinden beschikt over een bijzondere collectie kunstenaarsboeken uit verschillende perioden en stijlen.
De bibliotheek is op afspraak te bezichtigen.
‘Het licht schijnt vanuit de planken tegen de ruggen van de boeken, waardoor het gereflecteerd wordt. De boeken zorgen zo letterlijk voor verlichting.’ – Andreia Milani, architect van de bibliotheek
Educatieatelier
In het educatieatelier worden workshops en activiteiten georganiseerd, aansluitend bij de tentoonstellingen van het moment. De vloer is speciaal voor Voorlinden ontworpen door George Korsmit (1953). Het patroon is volledig bepaald door toeval. De kunstenaar bepaalde de afmetingen van de kleurvlakken door met dobbelstenen te gooien. De kleuren koos hij door een blinde greep uit een doos met zo’n 1600 verschillende kleurstalen.
Restauratieatelier
Moderne kunst brengt soms uitzonderlijke uitdagingen met zich mee als het gaat om conservering, vanwege de vaak ongebruikelijke materialen en kwetsbare oppervlakken. Kijk door een glazen wand mee met het werk van een restaurator, die deze bijzonderheden met precisie te lijf gaat.